Ucapan Pengerusi

Assalamu 'alaikum dan Salam 1Malaysia.

Jutaan terima kasih di atas kesudian melayari laman web PPTA.

Tujuan persatuan ini ditubuhkan adalah untuk mewujudkan sebuah persatuan yang aktif dan bergerak dengan bersepadu demi menjadikan kejiranan perumahan Taman Ambar bebas dari sebarang kegiatan jenayah, tidak bermoral selain memastikan penjanaan ekonomi penduduk dan keselamatan terjamin serta permuafakatan yang sekata bagi keselesaan penduduk serta ketenteraman jiwa.

Friday, January 15, 2010

Cadangan, Aduan dan maklumbalas.

Cadangan, aduan dan maklumbalas sangat dialu-alukan. Terima kasih.

11 comments:

  1. Dicadangkan supaya gambar bagi semua AJK dimasukkan diruangan ini bagi memudahkan penduduk yang melewati laman ini mengenali siapa orangnya kerana nama yang dipaparkan adalah nama sebenar bukannya nama samaran yang digunakan di perumahan ini.

    ReplyDelete
  2. Pada asalnya memang nak masukkan tapi tak jadi. Tapi dah ada cadangan dari Encik/Puan/Abang/Kakak/Adik Anonymous ni, boleh la dipertimbangkan semula. InsyaAllah saya akan dapatkan gambar semua AJK PPTA dan publishkan.
    Cadangan yang baik dan membina, terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Kepada semua AJK standby, make up tebal-tebal, paparazi nak dtg ambil gambo, jgn posing lebih-lebih nnt orang rumah marah... tak bagi plak pi meeting nnt...

    ReplyDelete
  4. bila nak adakan hari keluarga atau g berkelah reramai atau g main boling dengan family kat taman ambar. bukan apa boleh mengeratkan silaturrahim melalui aktiviti yang diadakan.

    ReplyDelete
  5. InsyaAllah pada penghujung Jun 2010 ni akan diadakan mesyuarat AJK yang akan membincangkan dan mengemaskini aktiviti untuk setiap Biro dan juga mengemaskini kewangan/yuran. Cadangan ni nanti saya akan ajukan dalam mesyuarat berkenaan. Tq.

    ReplyDelete
  6. Satu cadangan yang menarik, kepada sesiapa yang ada idea dan cadangan lain boleh dikemukakan dan akan diajukan di dalam mesyuarat tersebut. Tq.

    ReplyDelete
  7. Sekadar menyatakan perasaan hati...Kenapa sekarang nie apabila berlaku sesuatu perkara samada melibatkan tahlil, kecurian, kenduri, kemalangan dan sebagainya, hanya AJK tertentu sahaja yang tahu sedangkan ada sebilangan penduduk yang lain langsung tiada berita. Kita hasus ingat, penduduk setaman susah senag bersama dan orang yang kita lihat tidak terlibat dalam sebarang aktiviti ada hak mereka untuk tahu berkaitan peristiwa yang berlaku...Jangan hanya kerana terlalu taksub untuk dikenali ramai, maka golongan yang sedia terpinggir nie dipinggirkan terus. Mereka inilah yang akhirnya nanti akan membantu kita apabila ada masalah kelak....

    ReplyDelete
  8. Kepada AJK yang rajin nak ronda malam....Offerlah kepada kami yang tiada memegang jawatan nie..Kami pun nak juga masuk sama...Walaupun kami nie tak mempunyai suara yang kuat...kami masih lagi mempunyai hati dan perasaan untuk turut serta dalam aktiviti taman...Walaupun kami pun bayar yuran ahli, apa kata sesekali AJK kita nie melawat atau bertandang ke rumah penduduk yang dirasakan kurang bertegur sapa dengan AJK..Kan lebih manis dan menunjukkan sikap prihatin AJK serta ambil berat kepada penduduk lain...Kami bukan nak minta jawatan atau sumbangan sekadar bertanya khabar dan ziarah kami insan yang kerdil, sudah memadai...

    ReplyDelete
  9. Assalamu ‘alaikum dan Salam 1Malaysia.

    Bagi komen yang pertama telah saya beri maklumbalas di web(blogspot) Taman Ambar.

    Untuk makluman seterusnya, telah lama rondaan malam anjuran persatuan tidak diadakan, kalau tak silap saya hanya pada tahun pertama dahulu masa persatuan baru ditubuhkan (2006/2007). Masa tu berpangkalan di pondok rukun tetangga di pintu masuk Taman Ambar. Selepas itu kerana beberapa masalah teknikal maka ianya dibubarkan. Hanya AJK keselamatan sahaja yang meronda sorang-sorang sebab tugas dia.

    Yang ada sekarang ini saya perhatikan ialah beberapa penduduk di setiap lorong kat taman kita yang duduk berbual waktu malam sambil hisap rokok dan ada juga yang buat cekodok dan teh O panas. Saya pasti sesiapa pun termasuk saudara dialu-alukan duduk berborak sekali, sila pilih mana-mana lokasi, ada yang duduk depan rumah masing-masing, kat corner tu atau kat padang. Ianya tidak memerlukan suara yang kuat untuk duduk bersama, jangan malu kerana kita setaman. Kadang-kadang tu berbual gak dengan polis yang meronda dalam taman kita. Kaum India, kanak-kanak, remaja pun duduk sekali berbual, masa ni la pun kita nak boleh nasihat mereka walaupun kita pun bukanlah baik sangat.

    Permohonan Rukun Tetangga di bawah Kementerian Perpaduan sedang diusahakan. Apabila lulus permohonan tersebut banyak lagi aktiviti penduduk dapat dijalankan. Salah satunya ialah aktiviti rondaan malam, jadual giliran semua penduduk untuk meronda pasti akan diwujudkan, ia dilindungi skim insurans, RELA, kemudahan keselamatan spt vest, cota, wisel dll. Saya tak dapat nak cerita banyak sebab ia diluar bidang tugas saya, biarlah AJK sementara Rukun Tetangga Taman Ambar yang telah kita lantik masa dirumah Arwah En. Abd. Hamid anjuran Kementerian Perpaduan kalau tak silap saya yang menjelaskannya, saya pasti saudara ada di sana jika saudara adalah penduduk yang prihatin.

    ReplyDelete
  10. Buat masa ini, apa sahaja aktiviti taman pasti saya akan maklumkan melalui surat yang akan saya letak dalam post box setiap rumah. Kalau tak dapat tu, Tanyalah pada isteri atau anak-anak takut mereka dah ambil simpan. Kerana terjadi beberapa kes mereka kata tak dapat surat lepas tu isteri dan anak dia sendiri mengaku ada ambil pastu simpan atas almari tak bagitau suami dia. Saya berdoa dan berharap bilangan penduduk yang aktif dalam setiap aktiviti yang akan dijalankan bertambah dari masa ke semasa kerana inilah antara peluang kita nak mengeratkan hubungan silaturrahim. 100 keping surat yang dicetak dan diedarkan setiap kali ada makluman kepada penduduk dan kedai dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

    Kita menetap di taman perumahan yang sama, contohnya jika saya pergi ke rumah saudara, saya akan pergi atas nama jiran tetangga bukan atas nama AJK sama juga dengan saudara pasti akan dtg rumah saya sebagai jiran tetangga, kerana jika saya bukan AJK lagi saya tak boleh la nanti nak pergi rumah saudara sebab dah tak pegang jawatan. Jadi kalau saya pergi atas nama jiran tetangga, status ini akan berterusan selagi kita menetap dikejiranan yang sama. Ziarah menziarahi dan bertanya khabar pasti akan berterusan tidak sesekali seperti yang saudara bayangkan malah mungkin akan lebih kerap lagi. Komunikasi dua hala, jika orang tak pergi rumah kita, kita pergi ziarah orang lain dulu, insyaAllah pasti orang itu akan membalas dengan pergi ke rumah kita pula.

    Soal bayar yuran atau tidak bukanlah soal utama, tapi kena bayar la untuk menjadi adil kepada ahli lain yang membayar cukup. Bukankah semua kemudahan dari persatuan dikongsi bersama seperti bumper, penghadang longkang, baikpulih longkang, pembersihan longkang, anjing liar, bus stop, lampu jalan, potong rumput, kutipan sampah, aktiviti kemasyarakatan, sumbangan luar dan lain-lain. Perkara-perkara ini sukar diselesaikan jika kita bertindak sendirian tetapi jika kita bersatu atas nama persatuan, lebih lagi kita boleh majukan taman. Saya berdoa dan berharap semua masalah kecil dapat kita atasi dengan muhibah kerana dalam potensi Taman Ambar untuk maju menjadi sebuah taman perumahan yang selesa dan selamat untuk didiami banyak lagi perkara yang perlu difikirkan.

    Saya harap sedikit penjelasan ini dapat merungkai tulisan saudara dan semoga silaturrahim semua penduduk di kejiranan Taman Ambar akan lebih tererat lagi dan aman bahagia.

    Yang Baik dan Sempurna itu hanya Allah swt dan Yang Buruk itu mmg dari kelemahan saya sendiri.

    Terima kasih di atas komen yang diberikan.
    Mohon berikan tunjuk ajar.

    ReplyDelete